Kawa może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka

Wyniki przeprowadzonego niedawno badania dowodzą, że kawosze nie tylko cieszą się dobrym smakiem tego napoju, ale z każdą wypitą filiżanką zmniejszają ryzyko zachorowania na raka, a zwłaszcza raka piersi.

Naukowcy ze Szwecji porównali czynniki zwiÄ…zane ze stylem życia i konsumpcjÄ… kawy u kobiet chorujÄ…cych na raka piersi i u zdrowych paÅ„ w tym samym wieku. OkazaÅ‚o siÄ™, że wÅ›ród kobiet, które pijajÄ… kawÄ™, ilość przypadków zachorowaÅ„ na raka piersi jest mniejsza, niż u kobiet, które rzadko siÄ™gajÄ… po ten napój lub nigdy tego nie robiÄ…. Naukowcy odkryli jednak, że kilka innych czynników spoÅ‚ecznych, takich jak wiek menopauzy, ćwiczenia fizyczne, waga, wyksztaÅ‚cenie oraz historia zdrowia rodzinnego, ma wpÅ‚yw na wystÄ™powanie raka piersi. Gdy badacze wziÄ™li pod uwagÄ™ wyżej wymienione czynniki, okazaÅ‚o siÄ™, że dobroczynny wpÅ‚yw kawy na raka piersi byÅ‚ mierzalny tylko w przypadku raka ER (-).

ZespóÅ‚ naukowy z Karolinska Institutet wyjaÅ›nia uzyskane przez nich wyniki nastÄ™pujÄ…co: „CzÄ™sto dane dotyczÄ…ce dobroczynnego wpÅ‚ywu kawy sÄ… niejednoznaczne. Gdy porównaliÅ›my nasze wyniki z tymi uzyskanymi przez niemieckich naukowców, odkryliÅ›my, że ogólny trend jest taki sam, ale zwiÄ…zek jest dużo sÅ‚abszy. Wydaje nam siÄ™, że może to być zwiÄ…zane ze sposobem parzenia kawy, a nawet jej rodzajem. Jest maÅ‚o prawdopodobne, że pozytywny wpÅ‚yw kawy na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka ma zwiÄ…zek z fitoestrogenami, które sÄ… obecne w tym napoju, ponieważ nie odnotowaliÅ›my zmniejszenia liczby przypadków raka ER (+) w naszym badaniu”.

Chociaż istnieją dowody na to, że kawa może mieć pozytywny wpływ na ochronę kobiet przed rakiem piersi ER (-), dokładny mechanizm i związki biorące w nim udział nie są jeszcze znane, a ponadto nie wszystkie rodzaje kawy mają takie samo działanie.
 

powrót
© HEGER 2012
Psycholog, Hipnozapsycholog BydgoszczPsychoterapia Warszawazdrowe odżywianiedietetyczne przepisyPracaBaza firmMieszkania